Sunday, June 21, 2009

Bapaku

Teringat masa kecil-kecil dulu..
masa mula memasuki alam persekolahan..
ayah yang sibuk beulang alik..
menghantar dan mengambil ku..
pergi dan pulang dari sekolah.....
ayah janji..
nak belikan aku jam baru...
kalau keputusan peperiksaan ku baik....
walaupun ayah terpaksa
bekerja hingga tengah malam...
untuk penuhi janjinya..

bila aku degil..
ayah marah..
kadang-kadang aku dirotannya..
tapi esoknya..
ayah belikan aku ais krim..
ayah tak marah lagi..
kata ayah..
dia marah sebab sayang...

bila hari raya menjelma..
ayah sibuk..
mengumpul duit..
pastikan aku berbaju baru..
walaupun ayah sendiri..
hanya memakai baju raya 3 tahun yang lepas
kata ayah..
takpe, biar anak-anak bergembira..

hurmm..

kini aku dah dewasa..
rambut ayah pun dah bertukar warna..
kalau dulu ayah gagah..
tapi sekarang..
ayah semakin tak berdaya..

ayah selalu pesan..
jadi orang yang berjaya..
ayah tak pernah cakap..
balas lah jasanya..
kata ayah..
bila dah berjaya..
hidup aku takkan susah lagi..
macam ayah..

hurmm..

ayah..
aku rindu belaian ayah..
masa aku kecil-kecil dulu..
aku rindu bebelan ayah..
masa aku asyik degil tak dengar kata..
aku janji..
aku nak ganti setiap titik peluh ayah..
besarkan aku..
aku nak buat ayah bangga..
aku SAYANG ayah..

SELAMAT HARI BAPA..!!

1 comment:

mohad said...

sedih je...baca..