Monday, February 14, 2011

Kejatuhan pemerintahan rejim Hosni Mubarak



Segala derita dan sengsara rakyat Mesir akhirnya sampai ke penghujung berikutan perletakan jawatan seorang diktator dan Presiden zalim Hosni Mubarak. Gahnya beliau di atas takhta selama 3 dekad akhirnya tamat dengan cara yang paling memalukan. Kejatuhan beliau disebabkan desakan sejumlah besar rakyat Mesir yang sudah serik dengan corak pemerintahan sekular, korupsi, kuku besi serta penindasan kepada rakyat yang diamalkan Hosni.

Timbalan Presiden Mesir, Omar Suleiman telah mengumumkan penyerahan kuasa Mubarak kepada kepimpinan tentera melalui siaran televisyen di negara itu. Nampaknya, suara rakyat Mesir hampir 3 minggu berjaya melemahkan keegoan seorang pemerintah zalim yang dikatakan antara manusia terkaya didunia hasil penyelewangan duit rakyat.


Keputusan Hosni untuk melepaskan jawatan adalah tanda kemenangan dan kejayaan rakyat Mesir yang tidak kenal penat lelah, malah rasa takut kepada anggota tentera pro kerajaan yang bersenjata berkurangan demi menegakkan panji negara tercinta mereka. Mereka sanggup bermalam di Dataran Tahrir demi menyuarakan perasaan mereka terhadap kepimpinan korupsi Hosni.


Sejurus pengumuman dibuat (11 Februari 2011), rakyat Mesir keluar di jalanan beramai-ramai dengan sorakan kegembiraan dan mengibarkan bendera negara Mesir sambil kereta-kereta membunyikan hon tanda kejaguhan rakyat. Sebilangan rakyat di Dataran Tahrir menitiskan air mata sambil melaungkan kalimah “Allahu Akbar” tanda pembebasan rakyat dari genggaman seorang diktator.





Hidup dan matiku hanya untuk agamu ku yakni Islam “Allahu Akbar”



No comments: